Permanent ‘verbod’ op profilering voor Meta
Op 27 oktober heeft de European Data Protection Board (EDPB) Meta, het moederbedrijf achter onder andere Facebook en Instagram, een permanent Europees verbod opgelegd voor gerichte advertenties in de EEA. Althans, het bedrijf mag hun profileringsactiviteiten voor reclamedoeleinden niet langer rechtvaardigen op grond van de wettelijke grondslagen “contract” en “gerechtvaardigd belang”.
De Europese toezichthouders eisen dat Meta de gepersonaliseerde advertenties naar de gebruikers toe stopt, omdat Meta hiervoor een beroep doet op de persoonlijke gegevens van haar gebruikers.
De gebruikers van Facebook en Instagram staan massaal hun persoonlijke gegevens af aan Meta (vaak zonder dat goed te beseffen). Het verdienmodel van Meta is hierop gebaseerd, want Meta verkoopt die persoonlijke gegevens op haar beurt door aan adverteerders zodat deze gerichter advertenties kunnen sturen.
De reactie van Meta op dit verbod is het zogenaamde “pay or OK model”. Meta introduceert een abonnement voor haar gebruikers, waarbij in ruil voor een maandelijks bedrag de gegevens van de gebruikers niet langer worden verzameld en ze niet langer onderworpen worden aan gerichte advertenties.
Hierop is al meteen heel wat kritiek geuit…
Zo wordt in vraag gesteld hoe ‘vrij’ deze toestemming kan zijn, voor gebruikers die al jaren actief zijn op Meta, en waar tot voor kort altijd werd voorgehouden dat het platform gratis zou blijven.
Daarnaast valt het bedrag op dat Meta vraagt voor haar maandelijkse abonnementsformule. Meta vraagt tussen de 10 en 13 euro per maand, wat bijna het dubbele is van de meeste ‘pay or ok’ modellen.
Algemener wordt het ‘afkopen van grondrechten’ sterk bekritiseerd. Zo stelt de Oostenrijkse privacystichting NOYB dat dit zou betekenen dat alleen de rijken van privacyrechten kunnen genieten.
To be continued….
Lees ook het artikel op de website van de EDPB.